zaterdag 7 februari 2015

antieke pop / antique doll


Deze mooie pop kreeg ik een tijd geleden van een vriendin. Ze werd ineens gebracht door de post. Mijn vriendin had hem gekocht maar het was niet helemaal wat ze zocht. De pop ligt bij mij in een kast omdat ik niet wil dat ze kapot gaat of vies wordt. 

This beautiful doll was a present from a friend. She was delivered by the postman and I had no idea my friend had sent it to me. She had bought it but it was not what she expected. I keep the doll in a cabinet because I don't want it to break or get dirty.

Nu wil ik eigenlijk eens iets meer weten over deze pop en ik heb gezocht op internet. Ik had er geen idee van wat je allemaal over poppen kunt vinden op internet. Via allerlei sites kwam ik uit bij Armand Marseille en Kestner. Ik twijfel heel erg omdat ik absoluut niets weet over deze poppen.

Now I would like to find out more about this doll and I searched on the internet. I had no idea there has been written so much about these dolls. Finally I ended up at Armand Marseille and Kestner. I hesitate because I know nothing about these dolls.

Hier zijn wat foto's / here are some pic's: 

 



Op de schouder staat een B and made in Germany......achter op het hoofd staat 6  148
Het hoofd en de handen zijn van porselein; het lijf van leer en de onderbenen van stof. Sommige vingertjes zijn licht beschadigd en er zit een gaatje in een knie. De pop is ongeveer 42 cm
On the shoulder is a mark B  made in Germany.........on the back of the head is a mark  6  148
The head and hands are made from bisq; the body is from leather and the lower-legs are from fabric. A few fingers are a bit damaged and there is a little hole in one knee. The doll is appr. 16, 5 inches

Als iemand mij nu iets meer over deze pop kan vertellen zou ik daar heel blij mee zijn!
If someone can tell me more about this doll I would be very happy!

Bedankt! Thanks! 

*****

  

14 opmerkingen:

  1. Wat een mooie pop Pink en misschien wel een goeie vondst? Ik heb een paar poppen gekocht bij de kringloop alweer wat jaartjes geleden en nou ga ik toch eens kijken of ik ook een merkje of zo kan vinden. Ze staan op een kast en omdat ik ze mooi vond kocht ik ze.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee Riet of de pop iets waard is maar de waarde zit 'm voor mij in het feit dat ik haar zo maar kreeg! Leuk dat je ook poppen hebt en ik duim voor je dat er een merkje in zit! Soms loop je ineens ergens tegenaan in een kringloopwinkel. Zo zag ik laatst een oude beer...........en nog een paar keer daarna en toen ik uiteindelijk dacht: ik koop hem maar.....was hij weg! De nieuwe eigenaar zal er blij mee zijn! Ook goed!

      Je foto's op je blog waren weer prachtig Riet! Heel bijzonder.

      Ik wens je een fijne week! Lieve groet van Pink.

      Verwijderen
  2. Ha lieve Pink, jemineetje zeg wat een fantastisch
    kado zo'n fraaie pop opeens per post te ontvangen.
    Had je gezicht weleens willen zien toen je het pakje opende, haha.

    Heel bijzonder haar lederen lijfje en zo mooi gemaakt alle inkepingen
    om haar goed te kunnen laten zitten. Nu zeg ik bijzonder omdat ik
    het nog nooit heb gezien maar voor mensen die dit soort oude
    verzamelen is het misschien een kenmerk.
    Het is een prachtige pop, dat is zeker, het kan misschien
    ook wel een replica zijn??? Dat nummer in haar nek, daarboven
    dieper onder het pruikje [voorzichtig wat verder lostrekken misschien]
    staat ook vaak nog meer te lezen, misschien wel "Armand Marseille"
    ohhhhhh dat zou toch fantastisch zijn. Dat open mondje is ook geweldig.

    Ben heel benieuwd over je meer over deze schoonheid te weten krijgt
    Hieronder hebik twee linken toegevoegd want je snapt wel dat toen
    ik deze post zag meteen op internet ben gaan snuffelen, en inmiddels
    ben ik anderhalf uur verder voordat ik op je post reageer, haha.


    http://poppenverzamelaar.simpsite.nl/Home

    http://welkepopisdat.nl/links.html

    Het is sowieso heel leerzaam en aangenaam om deze site's
    te gaan bekijken, en wie weet vindt je antwoord op je vraag.

    Succes met alles uitzoeken........

    geniet van een fijn weekend,
    Liefssssssssssss
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha ha Josephine, ik ken je al een beetje! Toen ik over de pop schreef dacht ik: Josephine gaat vast zoeken.............en ja! Zo leuk vind ik dat! De links, dank je wel, ik had de sites al bezocht en inderdaad wat is er veel geschreven over poppen. Heel interessant allemaal.
      Geen idee over het hoe en wat van deze pop. Als je zoekt op het nummer kom je bij Kestner uit.

      Replica...............ik denk mogelijk een samengestelde pop omdat de 6 (6 148) zou staan voor 6 inches maar deze pop is groter, pakweg 42 cm.
      Er staat niet nog meer op het hoofd; als je heel goed kijkt (en ik zie het in het echt wat gemakkelijker is) dan zie je dat het hoofd ophoudt en zo te zien schuin afgesneden is van boven.
      Antieke poppen hebben vaak handen etc. van papier mache. Deze niet. De pop heb ik wel teruggevonden op een overzicht van een veilinghuis (volgens mij 2008) en ze is daar geveild als German doll..........verder nauwelijks bijzonderheden. Ik zag wel dat ze mooie leren laarsjes had...............en die van mijn pop die heeft mijn vriendin. Ze schreef me nog dat ik handig genoeg ben om zelf laarsjes te maken HA HA!!!!!!!

      Al met al denk ik dat de pop niet veel waard is in geld uitgedrukt maar des te meer voor iemand die van deze pop houdt.
      Het leren lijf dat zag ik wel beschreven tijdens mijn zoektocht.........maar meestal zijn de lijven niet van leer.

      Raar: de enige band die ik met deze pop heb is het feit dat ik hem kreeg van mijn vriendin in Scandinavië........verder vind ik haar mooi maar ligt ze dus in de kast. Jammer omdat ik denk dat iemand anders er heel blij mee zou zijn en dat de pop dan meer tot haar recht zou komen....

      Bedankt dat je mee hebt gezocht! We hebben weer iets geleerd! Ik wacht af en zoek verder!

      Fijne week Josephine!!!!! Liefs....!!!!! Pink

      Verwijderen
  3. Haha, ze kan het niet laten hoor Pink, ben al weer geruime tijd
    aan het zoeken voor je en kom tot de conclusie dat je toch echt
    een ECHTE "Kestner in" huis hebt, Kijk maar eens op de volgende link,
    daar zie je het lederen lichaam afgebeeld bij de Kestner 148 doll.

    http://www.rubylane.com/item/806742-12-29-1x20Kestnerx20148x20inx20Pink/Antique-Kestner-148-Bisque-Head-Doll

    Kestner gebruikte veel verschillende popmerkjes, op de volgend link als
    je even naar beneden scrolt zie je ook B Germany 6 staan.....

    http://dollreference.com/jd_kestner.html

    Ik denk dat je deze site's nog niet gezien hebt of...........
    inmiddels misschien wel ;-)))

    Dat afgesneden bovengedeelte van het hoofd, als het ware
    een schedeldakje hebben al die oude poppen, dat was om de ogen
    te plaatsen en eventueel later te repareren.

    Ohhh Pink wat is dit leuk om allemaal uit te zoeken, hoop dat je
    iets aan deze informatie hebt.

    Het lichaam is van geitenleer vaak met kurk gevuld.
    En veel Kestner poppen hebben dat.

    SUCCES!!!

    Liefsssssssssss, van een opgewonden Josephine, haha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Josephine, we zijn gewoon op jacht gegaan geloof ik! : ))))) ik had de sites gezien en ben er redelijk van overtuigd dat het een Kestner is maar ik heb de pop tot nu toe alleen gevonden op een veilingsite van een paar jaar geleden en daar werd het een German doll genoemd.
      Als je naar al die poppen kijkt.....jeetje! en dan al die mooie schoentjes en hoedjes! Je blijft gewoon kijken!
      De B Germany 6 die je mailde ziet er net weer even anders uit maar ik heb gelezen dat niet alle merken al vastgelegd zijn. Dat houdt het weer reuze spannend.

      Ik vind het LEUK dat je ook zoekt! en dat van die leren lijfjes, dat is heel bijzonder. Het lijfje voelt een beetje zacht aan. Dank, had ik nog niet ontdekt. Kid body heet het.

      Tot zover houden we het op een Kestner! : ))))))))))))))

      Het lijkt wel of het hoofdje dichtgestopt is en de pruik is heel slecht en ik weet niet of die origineel is; het lijkt mohair of vlas, ik weet het niet en ik blijf er vanaf.

      Ik noem haar nu maar even voor het gemak Josephientje haha!!!!

      Wordt vervolgd! Bedankt!

      Liefs!!!!!!!!!!!! Pink

      Verwijderen
  4. wow Pink you are so lucky lady this old doll is so beautiful hugs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Pink, daar ben ik weer eventjes, was het op deze site hieronder
    waar je de pop een keer was tegengekomen??? Grappig om te zien dat
    de kleding ook orgineel is.De pruikjes waren vaak van mohair gemaakt
    en op die site zit het lokje op haar voorhoofd precies hetzelfde als bij jou Josephientje.

    Wat me ook opvalt is dat het lijfje bij jou pop er nog zo prachtig uitziet.
    Ben er al een heleboel tegengekomen op internet die bijna van ellende
    uit elkaar vallen

    http://www.kilshaws.com/specialty_items.php?archive=past&category=dolls,

    Ben benieuwd.....

    Liefs
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De link hierboven werkt niet, deze wel

      http://www.kilshaws.com/specialty_items.php?archive=past&category=dolls

      Het scheelt maar een komma, hihi

      Toedelssssssssssssssss

      Verwijderen
    2. Ha ha, ja dat is de enige informatie over Josephientje die ik vond maar ik wist niet meer waar het was dus reuze bedankt! Ik denk overigens dat ze wel iets meer waard is maar de eigenlijke waarde zit 'm er meer in dat het zo'n mooie oude pop is vind ik.

      Op de een of andere manier denk ik dat er niet veel meer is te vinden over deze jongedame maar we zijn toch een heel eind gekomen, leuk! Het lijkt wel of het dezelfde pop is als die op de foto maar volgens mij heeft mijn vriendin hem later gekocht.

      Alk ik nieuws heb laat ik het je weten! Vind jij het ook zo bijzonder, al die "net even andere" gezichtjes bij de poppen? Wat waren de poppenmakers knap!

      Fijne dag lieve Josephine!!! Liefs.........Pink


      Verwijderen
  6. Ha Pink,
    Nou, het is ècht een originele J.D. Kestner uit 1897 hoor ;-)

    ik kwam hier toevallig omdat ik een afbeelding zocht van de originele lijven, om patroondelen te kunnen namaken voor reparatie, en dacht "Ha fijn, een origineel lijf in beeld' ;-) En lees ik tot m'n verbazing dat je denkt dat het misschien een samenstelling van verschillende poppen, of een replica is ;-)

    Nee hoor, geen zorgen, het is, (uiteraard voor zo ver ik op een foto kan zien) voor 99,99% zeker een volledig oude pop. Waarschijnlijk zijn alleen de ogen ooit vastgezet na losraken, ik vermoed dat het ooit slaapoogjes geweest zijn.

    Hier kun je ook nog het e.e.a. over de firma Kestner lezen,
    http://www.collectorsweekly.com/dolls/kestner
    (Maar die heb je inmiddels vast wel gezien :))

    Groetjes (en veel plezier van je pop!!)
    Jolie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Joli, wat een verrassing om je bericht te lezen! Geweldig! Ik ben met stomheid geslagen zoals dat zo mooi heet. Had er werkelijk geen idee van! Heel erg bedankt! Gelukkig ligt de pop in een kast en kan zo niet vies worden. Ik zal de vriendin die de pop aan mij heeft gegeven vertellen wat je zegt..................... en vragen of ze dit wel wist...

      Fijn dat je hebt gereageerd!!! Nogmaals heel erg bedankt! De link zal ik nog even openen en kijken; ik vind het altijd leuk om er meer over te weten te komen!

      : )))))) Hartelijke groet!!! Pink

      Verwijderen
    2. Ha Pink, graag gedaan hoor!
      Net heb ik al m'n boeken doorgebladerd bij de afdeling "Kestner", en van deze pop (dit malnummer) daarin helaas geen foto teruggevonden, maar het nummer en type is echt 100% Kestner. Het is ook zeker dat dit nummer op de markt gebracht werd in 1897, zo staat het ook in 'Ciesliks Puppen-Bestimmungsbuch.'
      Kestner zette, zeker in de vroege producties, vaker z'n naam niet op de poppen.

      Kestner is meer gewild dan Armand Marseille, niet dat Armand Marseille-poppen minder mooi zijn, maar daar zijn er gewoon meer van overgebleven, door de grote productie.

      De waarde zou ik niet goed durven zeggen (al vroeg je daar ook niet naar hoor :-) maar gewoon als indruk) ik vermoed (schat voorzichtig) rond de 150-200 dollar, maar we zijn zo druk geweest met verhuizen en verbouwen, ik ben het zicht op de markt kwijt geraakt. Ze verdient eigenlijk wel een mooier plekje dan in de kast, ergens in een glazen kastje, uit de zon. En je vriendin mag eigenlijk ook zuinig zijn op de laarsjes, die zijn ook bijzonder :-) Als ze ze ooit zou wegdoen, kan ze ze beter weer bij je pop aantrekken, hoe completer, hoe waardevoller voor de toekomst.

      Een goed weekend en hartelijke groetjes!
      Jolie

      Verwijderen
    3. Ha Jolie, ik heb even gereageerd in de post boven deze! Pink

      Verwijderen

Thank you very much for your comment! Pink